پخش تمامی شبکه های ماهواری بر روی اینترنت

متنی از وبلاگ رسمي گوگل

شهروندان معمولی، ویدئوهایی فوق‌العاده

مجموعه تأثیراتی که اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بر خبرنگار شهروندی گذاشت، مفهوم تازه‌ای به این مقوله داده، به شیوه‌ای که به نظرم تا مدت‌های مدید، قابلیت پژوهش‌های زیادی در این حوزه ایجاد شده است. تأثیرگذاری این گزارش‌های آنلاین و ویدئوها به اندازه‌ای است که در بیشتر محافل رسانه‌ای بیشترین بحث را به خود اختصاص داده است. وبلاگ رسمی گوگل در تازه‌ترین نوشته خود، به همین مسأله پرداخته است که ترجمه آن را اینجا می‌خوانید:

تصاویر ناواضح‌اند؛ می‌لرزند و دنبال کردنشان آسان نیست (به مانند اکثر ویدئوهایی که با دوربین‌های دیجیتال یا موبایل‌ها ضبط می‌شوند) اما پیام روشن است: در ماه‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری مناقشه‌برانگیز خردادماه، مردم ایران به خوبی زبان تازه گزارش‌گری تصویری شهروندی را آموخته‌اند. آن‌چه در نگاه اول موقت و گذرا به نظر می‌رسید (همان زمان که ما تصاویر مردم ایران را می‌دیدیم که در خیابان‌های تهران راهپیمایی می‌کنند، می‌جنگند و حتی جان می‌دهند) گویا به بخشی جدایی‌ناپذیر از کشمکش آن‌ها بدل شده است.
در شش ماه گذشته ما در یوتیوب هر هفته
شاهد ویدئوهای تازه‌ای بودیم که پس از هر راهپیمایی یا حرکت اعتراضی روی سایت آپلود می‌شد. هزاران ویدئو، ترس و تنش این اعتراضات را به یوتیوب می‌آورد و میلیون‌ها بیننده را در سراسر جهان به تماشا فرا می‌خواند. انگار که این طغیان‌ها نمی‌توانست جایی دور از چشم دوربین‌ها اتفاق بیفتد.
بر خلاف تصاویر خبری خبرنگاران خارجی (که فعلاً از فعالیت در ایران منع شده‌اند) این ویدئوها صدای مردمند؛ بدون هر گونه
پیرایش و ویرایش و تنها از زاویه دید بعضاً تکان‌دهنده یک نفر. هیچ فیلم حرفه‌ای نمی‌توانست همانند تصاویر یک شهروند معمولی از ناآرامی در کشور خودش، حس واقعی مردم را به بیننده منتقل کند.
ما هر روز از ویدئوهایی که کاربرانمان آپلود می‌کنند؛ چه از حیاط پشتی خانه خودشان باشد و چه از خیابان‌های کشوری در گوشه‌ای دیگر از دنیا، در شگفتیم. هر کسی تنها با دسترسی به یک دوربین و خط اینترنت می‌تواند از دیگران بخواهد تا با چشم خودشان زندگی او را تماشا کنند. شاید طبیعت ویدئوهای ایران ما را به روی برگرداندن تشویق کند، اما ما همچنان تماشا می‌کنیم؛ چرا که می‌دانیم داریم از زاویه دید مردمی نگاه می‌کنیم که به قدرت اطلاعات پی برده‌اند؛ با وجود این‌که حکومت همه کار می‌کند تا جلویشان را بگیرد.
ما به تلاشمان برای فراهم کردن این بستر ادامه می‌دهیم تا شما بتوانید آن‌چه را آن‌ها می‌بینند، ببینید؛ آن‌چه را می‌شنوند، بشنوید و با تلاش‌هایشان آشنا شوید. ما شما را تشویق می‌کنیم که به گفت‌وگوی جهانی بپیوندید. نظر بگذارید؛ پاسخ‌هایتان را آپلود کنید و یک لحظه تکان‌دهنده را با دیگران به اشتراک بگذارید.
منبع
- زحمت این برگردان را
بهرنگ تاج‌دین کشیده است.
- این مطلب ابتدا در وبلاگ سیتیزن تیوب و سپس در وبلاگ رسمی یوتیوب منتشر شده است.
 
 

پسر کروبی تکذیب کرد؛ کسانی فرار می‌کنند که جنایت کرده‌اند

پارلمان‌نیوز: فرزند دبیرکل حزب اعتماد ملی در واکنش به انتشار برخی شایعات مبنی بر خروج میرحسین موسوی و مهدی کروبی از تهران و حرکت آن‌ها به سمت شمال کشور، این شایعات را زائیده ذهن کسانی دانست که چون می‌دانند به آرزوی خود دست نمی‌یابند می‌خواهند با انتشار شایعاتی از این دست حداقل برای دقایقی در قالب خبر به این آرزو دست پیدا کنند.

حسین کروبی گفت:«کسانی از مردم فرار می‌کنند که ظلم و جنایت کرده‌اند نه کسی مانند پدرم که سوابق روشنی دارند و امروز آقای کروبی و موسوی با مردم و مردم مخالف ظلم با آن‌ها هستند.»

وی افزود:«آقای کروبی مانند روزهای قبل در تهران هستند و به جد پیگیر مسائل روز و مطالبات مردم هستند.»

کروبی خاطر نشان کرد:«انتشار شایعاتی این چنینی توسط کسانی صورت می‌گیرد که چون می‌دانند به این آرزوی خود دست نمی‌یابند می‌خواهند با انتشار شایعات دروغی مانند آنچه امروز منتشر کرده‌اند برای دقایقی احساس کنند که به آرزوی خود رسیده‌اند و احساس سرخوشی کنند.»

 

اعتراضات شبانه دیشب مردم تهران بعد نمایش قدرت بیهوده : ای رهبر دروغگو، هم مفت خوری هم زورگو

http://www.youtube.com/watch?v=7ApxQ8e1TL4

 

دستغیب : یزیدیان زمان با هلهله و شادی به پایگاه عزاداران حسینی حمله کردند

جبش راه سبز (جرس): در پی حمله روزسه شنبه لباس شخصی‌ها به مسجد آتشیها، عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس و نماینده مردم شیراز اطلاعیه‌ای صادر کرد.


متن کامل اطلاعیه سید احمد رضا دستغیب بدین شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

در ماه محرم الحرام و عزای سرور شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع)، یزیدیان زمان با هلهله و شادی به پایگاه عزاداران حسینی مسجد آتشیها(قبا) و سنگر مبارزانی مردم شیراز علیه رژیم منحوس پهلوی که در طی ۸ سال جنگ تحمیلی با اهداء قریب به یک هزار شهید جایگاه ویژه و ممتازی را در ایران داشته و دارد با سنگ و چوب هجوم آوردند.


متاسفانه عده‌ای پا را از این فراتر نهادند و ثابت کردند که اگر دین ندارند آزاد مرد هم نیستند و به بیت شریف مرجع تقلید، فقیه اهل بیت، حصرت آیت‌الله سیدعلی محمد دستغیب حمله کردند.


اینجانب این مصیبت بزرگ را به امام عصر(عج)، ارواح طیبیه شهداء، مراجع و روحانیون تسلیت می‌گویم و از عموم مردم، جوانان، طلاب متواضعانه درخواست می‌کنم با تداوم صبر و آرامش هرگونه توطئه را در نطفه خفه نمایند.

سیداحمدرضا دستغیب

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی

 

 

بهاره هدایت بازداشت شد

جنبش راه سبز (جرس): بهابهاره هدایت ، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و مسوول روابط عمومی این اتحادیه دانشجویی بازداشت شد.


امین احمدیان با تایید خبر بازداشت همسرش به ادوار نیوز گفت:ماموران امنیتی ساعت 10 چهارشنبه شب با در دست داشتن حکم بازداشت همسرم،با ورود به منزل ما،ضمن تفتیش و ضبط بسیاری از وسایل شخصی از جمله کتاب و کامپیوتر،بهاره را بازداشت کرده و با خود بردند.


با بازداشت بهاره هدایت شمار اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که در زندان به سر می برند به سه نفر رسید.


پیش از این مهدی عرب شاهی دبیر تشکیلات این اتحادیه دانشجویی در روز عاشورا بازداشت شده بود.

میلاد اسدی یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر نیز بیش از یک ماه است در زندان اوین به سر می برد

 

 

گزارشی از خاکسپاری شهید سید علی موسوی

میرحسین موسوی: خون شهید ما از بقیه شهدا رنگین تر نیست. هر وقت همه شهدا را پس گرفتیم یک مراسم جمعی می گیریم

جنبش راه سبز (جرس): مراسم تشییع پیکر و خاکسپاری شهید سید علی موسوی حبیبی از شهدای حوادث عاشورای امسال در فضای امنیتی با حضور میرحسین موسوی برگزار شد.


سایت رویداد اظهارات یکی از پاسداران سبز هوادار جنبش مردمی ایران در این زمینه را منتشر کرده که به گفته این سایت صحت آن توسط دیگر منابع حاضر در مراسم نیز تایید شده است.


با توجه به اهمیت موضوع این گزارش در ذیل می آید:

از دیروز وحید از طرف بیت آقا مسئول شد با همکاری بچه های اطلاعات سپاه قضیه خاکسپاری خواهرزاده موسوی را فیصله دهند. ساعت 2:30 نیمه شب توسط یک تیم از بچه های اطلاعات سپاه به خانواده شهید موسوی اطلاع داده شد که خاکسپاری بایستی فردا صبح زود انجام شود و فقط فامیل نزدیک حق حضور در مراسم تشییع را دارند. به پدر شهید اخطار داده شد چنانچه غیر از فامیل نزدیک، در مراسم خاکسپاری حاضر شوند، عواقب آن به عهده موسوی و فامیل اوست.


از صبح زود مخابرات هماهنگ با بچه های اطلاعات سپاه موبایل های منطقه بهشت زهرا را قطع کردند تا امکان خبر شدن مردم وجود نداشته باشد. به محافظین مهندس از اطلاعات سپاه دستور داده شد، مهندس موسوی را در آخرین لحظه برای نماز بیاورند. حدود 200 نفر از فامیل دور و نزدیک موسوی جمع شده بودند. تعدادی مرد و زن به ظاهر عزادار هم از بچه های اطلاعات سپاه وارد فامیل عزادار شدند تا جمعیت را از داخل کنترل کنند.ساعت 8:30 پیکر شهید را آوردند و نیم ساعت اجازه عزاداری به خانواده داده شد، بعد پیکر سید علی موسوی را به غسالخانه بردند. تقریبا یک پادگان لباس شخصی و نیروی انتظامی و گارد ضد شورش دور فامیل چیده بودند.
در غسالخانه به سرعت شهید را شستشو دادند و فامیل را به محوطه پشت غسالخانه بردند تا بتوانند نماز بخوانند.
در این لحظه میرحسین را آوردند. یک گروه 15 نفره از دور و نزدیک از تک تک فامیل عزادار عکس و فیلم برداشتند.
موقع نماز دوربین ها روی میرحسین زوم کردند و تمام نماز را فیلم برداری کردند.


دستور داده بودند فامیل حق برداشتن عکس ندارند و دوربین دو نفر از فامیل توقیف شد. و چند زن جیغ زدند "ای خدا نمی گذارند عکس نمازمان را بگیریم. در کربلا هم اینطور نبود." ماموران درون جمعیت هیس هیس کردند.
موقع نماز کارمندان یونیفورم پوش غسالخانه و کارمندان اداری بهشت زهرا از اتاق هایشان بیرون آمده بودند و با احترام و اشتیاق به مهندس نگاه می کردند.بعد از نماز فقط شعار لا اله الله داده شد. یک شهید دیگر را هم آورده بودند. تعدادی از مردم که بی خبر سر خاک اقوام خود بودند با دیدن مهندس موسوی که جلوی جمعیت حرکت می کرد به سمت موسوی دویدند و پشت سر او راه افتادند تا سر خاک رسیدیم جمعیت سه برابر شد.موقع خواندن زیارت عاشورا وقتی نوبت به لعن معاویه و یزید رسید آمین ها و گریه ها بلند تر شد به خصوص وقتی که به جمله "امتاً قتلتک و امتاً ظلمتک و امتاً سمعت و راضیاً به" رسید. (گروهی که تو را کشتند و گروهی که به تو ظلم کردند و گروهی که شنیدند و راضی بودند....)


چون بیشتر فامیل ترک بودند یکی از فامیل دو بیت شعر از حیدر بابا خواند که همه با شنیدن آن زار می زدند، من معنی آن را نفهمیدم چون ترکی نمی دانم اما از چشم های مهندس گوله گوله اشک می آمد. ماموران و بچه های درون جمعیت ساکت بودند اما مراقب همه بودند.در بیرون بهشت زهرا و یک گوشه دورتر گارد ویژه آماده باش بود. نیروی انتظامی رفتار متفاوتی نسبت به لباس شخصی ها داشت.


شهید سید علی موسوی حبیبی در قطعه 9 ردیف 34 قبر 39 دفن شد. فامیل از میرحسین می پرسیدند: "کی مراسم می گیرند؟" مهندس موسوی گفت: "خون شهید ما از بقیه شهدا رنگین تر نیست. هر وقت همه شهدا را پس گرفتیم یک مراسم جمعی می گیریم."بعد جمعیت را متفرق کردند و مهندس موسوی و خانم رهنورد به سر مزار خواهر رهنورد رفتند و از آن جا به خانه برگشتند.


از دیروز شایعه دستگیری مهندس موسوی و رهنورد را به همه گفته اند پخش کنیم. علت آن ترساندن سبزهاست و سنجش عکس العمل مردم برای چنان روزی.

 

 

 

فائزه هاشمی خطاب به مدبر عامل خبرگزرای فارس: شایعه پراكنی و خبرسازی شما را پایانی نیست

جنبش راه سبز (جرس): فائزه هاشمی با انتشار نامه ای در پاسخ به برخی ادعاهای خبرگزاری فارس اعلام کرد: گويا شايعه پراكني و خبرسازي به اصطلاح خبرنگاران آن خبرگزاري و سايت ها و نشريات زنجيره اي همسو كه قطعا با اهداف و اغراض خاص سياسي دنبال مي شود در خصوص اينجانب را پاياني نيست.


متن نامه فائزه هاشمی رفسنجانی خطاب به مدیر عامل خبرگزاری نیمه دولتی فارس بدین شرح است:

مدیر عامل محترم خبرگزاری فارس

گويا شايعه پراكني و خبرسازي به اصطلاح خبرنگاران آن خبرگزاري و سايت ها و نشريات زنجيره اي همسو كه قطعا با اهداف و اغراض خاص سياسي دنبال مي شود در خصوص اينجانب را پاياني نيست. اين خبرگزاري و برخي نشريات همسوي مدعي ارزشمداري با استناد به تصاوير مخدوش و مجهول التاريخ و با هدف تخريب خانواده اينجانب ، بار ديگر اقدام به خبرسازي و استفاده ابزاري از دستگاههاي امنيتي براي محق جلوه دادن شايعه سازي هاي دروغ خود نموده اند، به گونه اي كه حضور در شمال كشور و همراهي با 15 نفر از اقوام را مقدمه اي براي هدفي قرارداده اند كه لابد برايشان مقدس است.

اميد آنكه به قول اباعبدالله الحسين (ع) در روز عاشورا ، "اگر دين نداريد ، لااقل آزاده باشيد "

 

 

 

هوادران حكومت به استقبال راديكاليسم رفتند؛صدور فرمان رسمي جنگ با مخالفان

سپهر سعادت


شبكه جنبش راه سبز(جرس):اگر اظهارات " علم الهدي" در تجمع حاميان حكومت را موضع رسمي جمهوري اسلامي تلقي كنيم،  حكومت اكنون فرمان جنگ با مخالفان را صادر كرده است.سخنان علم الهدي مي تواند بازتاب دهنده ميل حكومت به راديكال تر كردن فضاي سياسي باشد.پشتيباني ده ها هزار نفري حاميان حكومت از اين سخنان نيز تقويت كننده فرضيه اي است كه بر اساس آن حكومت قصد دارد با راديكال كردن فضا و تحريك مخالفان به خشونت زمينه را براي سركوب هاي گسترده تر فراهم كند.
  
هوادران حكومت به استقبال راديكاليسم رفتند؛
 
صدور فرمان رسمي جنگ با مخالفان
 
شيپور جنگ نواخته مي شود

هواداران حكومت در تجمع روز چهارشنبه خود آشكارترين حملات را عليه رهبران جنبش سبز انجام دادند و صداي شعارهاي "مرگ بر موسوي"و " موسوي و كروبي اعدام بايد گردند" راهپيمايان از تلويزيون جمهوري اسلامي ايران به وضوح شنيده مي شد.آنها حتي نوه "آيت الله خميني" را نيز از شعارهاي خود بي نصيب نگذاشتند و با شعار" سیدحسن مصطفوی حیا کن ،پیر جماران را رها کن " او را مورد حمله قرار دادند.
در نگاه ناظران، اين تجمع برنامه ريزي شده توسط حكومت مي تواند تلاشي براي احياي اعتماد به نفس ميان كساني باشد كه از قدرت مخالفان طي ماه هاي پس از انتخابات سرخورده شده اند.حكومت احتمالا با برگزاري اين تجمع قصد مرعوب سازي مخالفان و زائل كردن روحيه آنان را نيز داشته است اما مهم ترين پيامد اين تجمع اعلان رسمي جنگ ميان هواداران حكومت با مخالفان بوده است.

اراده معطوف به راديكاليسم


انتخاب علم الهدي براي سخنراني در جمع هواداران حكومت در تهران دليل روشني است براي اين كه تدارك بينندگان اين برنامه از پيش مايل به راديكال كردن فضا بوده اند.علم الهدي كه امامت جمعه مشهد را نيز به عهده دارد يكي از تندروترين روحانيون حامي حكومت است و خطبه هاي جنجالي اش در نمازجمعه هاي مشهد همواره حاوي حملاتي صريح به اصلاح طلبان بوده است.او روز چهارشنبه فرصت حضور در جمع هواداران حكومت را مغتنم شمرد و پس از به كار بردن انواع و اقسام اتهام ها عليه رهبران جنبش سبز هواداران اين جنبش را بزغاله و گوساله خطاب كرد.مخاطبان سخنان او پس از شنيدن اين عبارات به وجد آمده و شعارهايي هتاكانه را عليه رهبران جنبش سبز سردادند.
علم الهدي كه در جاي جاي سخنانش سعي در تاييد رهبري داشت با چيدن مقدماتي مبني بر اين كه رهبر كنوني ايران تنها نماينده امام زمان روي كره خاكي است نتيجه گرفت كه مخالفت با ولايت او به مثابه محاربه است و اگر مخالفان توبه نكنند،مردم به عنوان محارب با آنان برخورد خواهند كرد.مضمون اين اظهارات در قطعنامه پاياني تجمع هواداران حكومت هم ديده مي شد و تدوين كنندگان اين قطعنامه نيز رهبران جنبش سبز را تهديد كردند كه اگر از افرادي به زعم آنان " ضد انقلاب"،"حرمت شكن" و " يزيديان وابسته به استكبار و صهيونيسم" اعلام بيزاري و برائت نجوييد "با خشم ملت انقلابي و غيور ايران اسلامي مواجه و براي هميشه از صحنه طرد" خواهند شد.
با اين حال در قطعنامه پاياني تجمع حاميان حكومت، درخواست صريحي از قوه قضاييه براي بازداشت رهبران جنبش سبز نشده بود و از اين قوه و ساير نهادهاي امنيتي خواسته شده بود با افرادي كه به ادعاي تدوين كنندگان قطعنامه اغتشاشگر و آشوب گر هستند و "عليه قرآن، ارزش‌ها و مقدسات اسلامي و نظام جمهوري اسلامي دست به توطئه زدند" به عنوان "مصداق بارز ضد انقلاب، مفسد في‌الارض و محارب برخورد كنند.


پاشنه آشيل جنبش


به كاربردن تعابيري مانند "آشوب طلب" و " اغتشاشگر" درباره هواداران جنبش سبز تامل برانگیز است.به وي‍ژه اين كه هواداران اين جنبش طي ماه هاي پس از انتخابات عليرغم مواجهه با خشونت تمام عيار نهادهاي رسمي و غيررسمي وابسته به حكومت كوشيده اند كه از مشي مبارزه مسالمت آميز استفاده كنند.بر مبناي گزارشها تاكنون حداقل صد نفر از هواداران جنبش سبز كشته شده اند،ده ها نفر مجروح شده يا مورد شكنجه و تجاوز قرار گرفته اند و صدها نفر نيز توسط نهادهاي امنيتي بازداشت يا احضار شده اند.با اين حال پس از برگزاري تجمع هواداران جنبش سبز در روز عاشورا نگراني هايي از كشيده شدن اين جنبش به سمت خشونت بروز كرده است.بسياري معتقدند كه كشيده شدن جنبش به سمت خشونت علاوه بر اين كه توان حكومت را براي سركوب افزايش مي دهد از مشروعيت جنبش در سطح بين المللي نيز خواهد كاست.


بلاتكليفي مزمن حكومت


سياهه بلندبالاي سركوب هاي حكومتي  بسياري از ناظران را به اين نتيجه رسانده كه تصميم گيران فعلي جمهوري اسلامي قصد كوتاه آمدن يا تن دادن به خواسته هاي مخالفان را ندارند.رهبري كه اكنون از سوي مخالفان مقصر اصلي بحران هاي پس از انتخابات رياست جمهوري شناخته مي شود در نمازجمعه روز 29 خرداد خود از معترضان خواسته بود كه به تجمعات خياباني پايان دهند.او حدود 10 روز پيش نيز در يك سخنراني براي مبلغان مذهبي گفته بود كه موضوع انتخابات تمام شده است اما حكومت با برگزاري تجمع روز چهارشنبه نشان داد كه خودش نيز از ابزار مخالفان يعني راهپيمايي خياباني بهره مي برد و به مانند مخالفان  موضوع انتخابات را تمام شده نمي داند.شعارهاي شديد اللحن راهپيمايان تجمع حكومتي روز چهارشنبه عليه ميرحسين موسوي و مهدي كروبي سندي بر اين ادعاست.هواداران حكومت از قوه قضاييه مي خواهند كه رهبران جنبش سبز را بازداشت كند.با حاد شدن دو قطبي سياسي در ايران احتمال به كرسي نشستن خواسته تندروهاي حامي حكومت دور از ذهن نيست اما برخي مقام هاي تصميم گير همچنان معقتدند كه بازداشت رهبران جنبش به تقويت وجهه آنان منجر خواهد شد.اين تضادها حكومت را در برخورد با رهبران جنبش سبز دچار بلاتكليفي مزمني كرده است و به نظر مي آيد كه با راديكال تر شدن فضا اين بلاتكليفي نيز بيشتر و بيشتر شود.
 

رسانه های جهانی: برگزاری تظاهرات دولتی نشانه آسیب پذیری حکومت است

ح. تکاپو 
  شبکه جنبش راه سبز(جرس): با اینکه از سویی سرکوب و موج دستگیری فعالان سیاسی- مدنی در کشور همچنان ادامه داشته و از طرفی دیگر، کودتاچیان و حامیان آنها با ترفندهای مختلفی سعی کردند نمایش جمعیتی از حامیان خود در خیابانها به اجرا بگذارند، رسانه های خبری جهان ضمن پوشش وقایع داخلی ایران، از نشانه های "آسیب پذیری" و "ناامیدی حاکمیت در حل بحرانهای داخلی" گزارش و تحلیل و خبر دادند.

بعد از وارونه نمایی و قلب واقعیت توسط مقامات و رسانه های کودتا در آنچه روزها و ماههای اخیر بوقوع پیوسته و تلاشی مهندسی شده برای تخریب چهره جنبش سبز مردم ایران –بویژه در عاشورای خونین - امروز تجمعی بخشنامه ای برگزار کردند تا بتوانند با سوار بر موج احساسات حامیان خود، معترضین را «محارب با خدا» بخوانند و خواستار دستگیری و مجازات رهبران جنبش آزادیخواهانه مردم شوند.

با اینکه شعارهای تریبون رسمی این تجمع دستوری و سازماندهی شده، اهانتهای سخیف به جنبش آزادیخواهانه مردم بود و سخنران مراسم نیز از حکومت بعنوان «مقتدرترین نظام روی كره زمین» یاد کرد و مخالفین و معترضین را حیوان خطاب نمود، اما رسانه های خبری بین المللی، این نمایش خیابانی را "نمادی از نگرانی، آسیب پذیری و ناامیدی حکومت از کنترل و حل بحران" ارزیابی کردند.

نشانه ای از آسیب پذیری حکومت

خبرگزاری رویترز، با تیتر «ایران وارد مرحله جدیدی بعد از سرکوب عاشورای خونین شده است»، نمایش خیابانی روز چهارشنبه را مورد تحلیل قرار داد و Economist در مطلبی با عنوان «بحران ایران، نشانه هایی از ناامیدی در حال افزایش حکومت از حل بحران را به نمایش گذاشته»، خاطرنشان کرد "آخرین تلاش در سرکوب شدید جنبش، نشان می دهد که حاکمیت به طور فزاینده ای از آینده بیم دارد." BUSINESS WEEK، CNN، USA TODAY، Financial Times

الجزیره، CBC NEWS، صدای آمریکا، لس آنجلس تایمز و ABC ONLINE، خبرگزاری فرانسه، بی بی سی و Sydney Morning Herald ،The Wall Street Journals،گاردین، واشینگتن پست و EURO NEWS نیز به پوشش خبری وقایع ایران پرداختند و خاطرنشان کردند که "مترو و حمل و نقل رایگان برای دعوت به تظاهراتی دولتی؛ نشانی از آسیب پذیری مقامات یک حکومت است."

شایعه خروج موسوی و کروبی از تهران

بعد از جنجال رسانه ای خبرگزاری های حامی دولت کودتا که ابتدا نوشتند "تظاهرکنندگان امروز تهران خواستار اعدام  معترضان و سران جریان اصلاحات شده اند" و ظرف چند ساعت نیز شایعه "خروج موسوی و کروبی از تهران و اقامت در غرب استان مازندران" با متنی سخیف روی خروجی های خود قرار دادند، گاردین، لس آنجلس تایمز، الجزیره، خبرگزاری فرانسه، واشنگتن پست، تایمز آنلاین، SKY NEWS و بی بی سی، این موضوع را مورد بررسی قرار دادند و پس از اینکه این شایعات توسط خانواده و نزدیکان رهبران اصلاحات تکذیب شد، سریعا تکذیبیه را روی خروجی های خود گذاشتند. این خبرگزاری ها به جنجال رسانه ای و اتهام زنی های کودتاچیان مبنی بر "لزوم اعدام" معترضان نیز اشاره کردند و در همین زمینه دویچه وله به سخنان محسنی اژه ای اشاره نمود که گفته بود "میرحسین موسوی و کروبی تحت تعقیب قرار دارند."

تداوم جنبش آزادیخواهانه ی مردم ایران و واکنش های جهانی

 

در این زمینه تایمز لندن در مطلبی تحت عنوان «حاکمیت تهران در آستانه فروپاشی است»، خاطرنشان کرد "با توجه به روندی که جنبش آزاديخواهی مردم ايران دارد، این کشور در آستانه یک دگرگونی است. حکومتهای مجارستان، بلغارستان و چکسلواکی نیز، با خيزش مردم و از دست دادنِ حمايتِ نيروهای مسلح به تغییرات دست یافتند و پيش بينی می شود اين اتفاق زودتر از زمان قابل تصور، در ايران رخ دهد." و گاردین چاپ بریتانیا، در مطلبی با تیتر «اعتراضی که خاموش نمی شود»، به بررسی "جسارت و شهامت" معترضين و آزادیخواهان جنبش سبز پرداخته و می نویسد "با آنکه دولت همچنان به سرکوب و نمایش قدرت ادامه می دهد، ولی معترضين نيز از خواسته های خود دست نمی کشند و به نظر نمی رسد هيچيک از دو طرف قصد عقب نشينی داشته باشد." الجزیره، CNN، نیویورک تایمز و SKY نیز به این مسئله پرداختند و دویچه وله نیز به نقل از ورنر هویر، عضو دولت ائتلافی آلمان، با «بی‌معنی» خواندن انتقادات مقامات رسمی جمهوری اسلامی از مواضع کشورهای جهان پیرامون سرکوب مردم، خاطرنشان کرد "ایران هرگز به وضعیت پیش از انتخابات برنمی‌گردد."
 
 
 
 
کفن پوشان نیم درصدی

سید ابراهیم نبوی


عکس ها را دیدیم، فیلمها را تماشا کردیم، گزارشات تلویزیونی را اندازه گرفتیم و معلوم شد و معلوم است که تعداد افرادی که در مراسم اعتراض به کارناوال عاشورا شرکت کردند، چقدر بودند. به نظرمی رسد باید به چند سووال پاسخ داد.

اول، از دو هفته قبل گفته شد که حکومت در نظر دارد که در روز عاشورا فضایی شبیه کارناوال عاشورای دوران خاتمی را ایجاد کند، بعد در این مورد که مردم در روز عاشورا کف زدند و سوت کشیدند و رقصیدند، اعتراضاتی صورت بگیرد و بعد عده ای از مردم به خیابان بیایند و بعد که به خیابان آمدند، کفن بپوشند و فریاد بزنند که دین رفت و به عاشورا توهین شد. از دو هفته قبل معلوم بود که این بازی انجام خواهد شد، این بازی هم انجام شد. بنابراین واقعه ای که اتفاق افتاده است، توهین به عاشورا، چه واقعا رخ داده باشد، چه رخ نداده باشد، پیش بینی شده بود. این وسط چه چیزی نامعلوم است؟

 

دوم، کلا جمعیت افراد قابل اندازه گیری است. اندازه هاهم مقایسه ای است. مثلا دیروز، براساس عکسها و فیلمهای مختلف، جمعیت معترضان دولتی به اهانت به عاشورا، در یک فضایی به طول پانصدمتر و پهنای چهل متر ایستاده بودند و تظاهرات می کردند. پنج ماه قبل در روز 27 خرداد همین مردم، در فضایی به پهنای چهل متر و طول پانزده کیلومتر ایستاده بودند و به انتخابات اعتراض می کردند. سی سال قبل در همین محل، مردم در محلی به طول ده کیلومتر و پهنای چهل متر راه می رفتند و گفته می شد جمعیت مردم انقلابی یک میلیون تا دو میلیون نفر است. طبیعی است که اگر ما قبول کنیم که جمعیتی که در پانزده کیلومتر در روز 27 خرداد ایستاده است، تعدادشان دو میلیون نفر است، پس کسانی که در پانصد متر ایستاده اند( با پهنای مساوی خیابان) تعدادشان می شود پنجاه هزار نفر، یعنی در بهترین حالت، دیروز جمعیتی حدود پنجاه هزار نفر، در حمایت از دولت به میدان آمدند.

 

سوم، روشی که دولت انتخاب کرده روش غلطی است، در ماه خرداد برای دفاع از احمدی نژاد مردم به خیابان آمدند، تعداد حامیان احمدی نژاد چیزی در حدود پنج هزار نفر بود، بعدا برای حمایت از آیت الله خامنه ای مردم به خیابان آمدند، تعدادشان شده بود هشت هزار نفر، بعدا برای حمایت از روز قدس طرفداران حکومت به خیابان آمدند، تعدادشان شد دوازده هزار نفر، بعدا برای پاسخ به اهانت به امام خمینی مردم به خیابان آمدند، تعدادشان شد پانزده هزار نفر، بعدا دولت تصمیم گرفت مردم را برای حمایت از امام حسین به خیابان بیاورد، تعدادشان شد پنجاه هزار نفر، احتمالا اگر راهپیمایی بعدی سبزها صورت بگیرد و دوباره یک میلیون سبز به خیابان بیایند، این بار بهانه می کنند که به خداوند -نعوذ بالله - اهانت شده است و این بار هم عده ای به خیابان می آورند. یعنی چه؟ چطور است که مردم برای دفاع از رای شان در حالی که کتک می خورند و دستگیر می شوند و زخمی می شوند و کشته می شوند، یک میلیون نفر به خیابان می آیند، ولی برای حمایت از آنچه حکومت مطرح می کند، بیش از صد هزار نفر را دولت به خیابان نمی تواند بکشاند، همین حالا اگر علی پروین در تهران سوت بزند، صد هزار تا آدم جمع می شوند، چطوری است که دولت 63 درصد رای دارد ولی تعداد حامیان دولت، از رای مهدی کوچک زاده که دویست هزار تا رای در تهران آورد کمتر است؟ یادتان نرود که در همین شهر تهران، رضا خاتمی بیش از سه میلیون رای آورد، یعنی شصت برابر جمعیت حامیان دولت کنونی.

 

چهارم، چطور ممکن است که مردم تهران بدون اینکه هیچ کس به آنها دستوری بدهد، یا برایشان اتوبوس بگیرد و ساندیس بیاورد و کیک به آنها بدهد، حداقل یک میلیون نفر برای عزاداری امام حسین هر سال به خیابان می روند، ولی برای دفاع از هتک حرمت به عاشورا پنجاه هزار نفر هم به زور و پول و تبلیغات نمی روند؟ مشکل دولت این است که می خواهد به مردمی که خودشان توی خیابان بودند و دیدند که چراغ خیابان قرمز بوده، با تبلیغات تلویزیونی ثابت کند که چراغ خیابان قرمز بوده است.

 

پنجم، دولت " مزدوران آمریکا" را طوری تعریف کرده که شامل هشتاد درصد جمعیت کشور می شود و همین دولت، دوستداران اهل بیت را طوری تعریف کرده است که شامل نیم درصد مردم می شود. با این حال دولت انتظار دارد که در کشوری که هشتاد درصد مردمش مزدور آمریکا هستند، اسلام و اهل بیت که بنا به تعریف دولت نیم درصد مردم هستند، پیروز بشوند؟

 

بازی جمعیت برای دولت پوپولیست، بازی خطرناکی است، دولت نباید فراموش کند که اگر موانع امنیتی از پیش پای مردم برداشته شود، حداقل سه میلیون نفر، به اندازه جمعیت معترضان روز قدس یا روز تظاهرات 27 خرداد به خیابان می آید، در حالی که در هیچ حالتی، و حتی با بسیج کامل نیروهای نظامی و بسیج، این حکومت توانایی به خیابان آوردن صد هزار نفر را ندارد. این بازی را ما می شناسیم، ولی آنچه معلوم نیست، تلاش دولت برای تکرار بازی ای است که از پیش در آن شکست خورده است.

 

نهم دی ماه 1388

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati